Comeos en de Artevelde Hogeschool voerden begin 2022 een onderzoek uit naar influencer marketing op sociale media in België. Zowel jongeren (16-24 jaar) als volwassenen (+25 jaar) werden bevraagd. Het onderzoek legde verrassende trends bloot. De interessantste bevindingen over influencers op sociale media goten we in een lijstje hieronder!
Influencers populairst bij jongeren
De toenemende aanwezigheid en impact van influencers op sociale media merkt iedereen, maar hoe ziet die evolutie er precies uit in cijfers? We got you! 87 % van de jongeren volgt influencers op sociale media. Bij volwassenen is dit slechts 42,4 %. Bij die laatste groep is er een afname naarmate de leeftijd hoger is.
74 % van de jongeren geeft zelfs aan het een goed idee te vinden wanneer merken inzetten op influencers. Verder gaan ze influencers volgen wanneer deze authentiek en transparant over komen. Zo moeten influencers zelf achter het product staan dat ze promoten. De populairste kanalen om influencers te volgen zijn Instagram, YouTube en TikTok.
Commercieel potentieel
En toch hebben influencers dezelfde invloed op jongeren als volwassenen. Dankzij hun samenwerkingen met merken ondernamen volgers verschillende stappen. Zo zocht iets meer dan 50 % van de respondenten informatie op over een merk dat door een influencer gepromoot wordt. Ongeveer 40 % van de mensen begon het merk zelf te volgen op sociale media. Die cijfers tonen aan dat influencers in alle leeftijdscategorieën een behoorlijk commercieel potentieel bezitten.
Instagram aan het plafond
Instagram is ontstaan met een focus op jongeren, dat is ook nog steeds wat de cijfers bevestigen. 83 % van de Belgische jongeren gebruikt Instagram iedere dag. Bij de volwassenen is dat de helft. Verder tonen de cijfers van Instagram aan dat het aantal gebruikers van de app niet langer toeneemt. Vlaanderen telt zelfs een lichte daling.
Opmars van TikTok
TikTok is tegenwoordig overal en het platform is ook duidelijk bezig aan een opmars. 62,7 % van de Belgische jongeren gebruikt het platform, dat is een stijging van 15 % in vergelijking met vorig jaar. Bij de volwassen ligt het cijfer aanzienlijk lager met minder dan 20 %. Uit de bevraging bleek dat de app vooral wordt gebruikt tegen verveling en als ontspanning.
Facebook voor ouders
De omgekeerde trend bij jongeren en volwassenen zien we op Facebook. Jongeren vinden het meer een platform geworden voor volwassenen. Ze linken het platform meteen aan hun (groot)ouders. Facebook wordt door jongeren gebruikt voor events, groepen en nieuws. Slechts 62 % van de jongeren gebruikt Facebook dagelijks. Bij 25-plussers is dat 75,1 %. Voor de leeftijdsgroep van 16- tot 18-jarigen ligt het cijfer nog lager met minder dan 40 %.
Interesse in het volledige rapport? Stuur een mailtje naar jo@thx.agency.